Віртуальні виставки бібліотеки ім. В.Г. Заболотного
Портрети в кераміці. Художниці-керамістки
Ніна Іванівна Федорова – незмінна керівниця та натхненниця, художниця-технологиня Експериментальної майстерні художньої кераміки Інституту архітектури Академії будівництва і архітектури УРСР. Її ім"ям часто називали лабораторію. Ніна Федорова добре знала та розуміла властивості кераміки, і тому в її творчому доробку так багато технологічних винаходів. Дослідницький характер мисткині, її невичерпна енергія допомогли з часом створити неповторну палітру керамічних барвників. Мабуть, найбільш виразною та впізнаваною стала полива відновлюючого вогню «бичача кров» – темно-червоного кольору з глибоким мідним відблиском. Неабиякі організаторські здібності та вміння працювати з людьми допомагали спільному процесу творення, проте таким чином, що кожен художник майстерні зберігав риси свого власного авторського стилю і лишався впізнаваним [3, с. 50]. «Майже сорок років працював маленький, але дуже потужний творчий колектив в маленькому будиночку на території Софійського заповідника. Його керівник і головний натхненник Ніна Федорова не отримала почесних звань і титулів, державних нагород і почестей. Але вона мала більше – насолоду від головної справи свого життя, визнання фахівців і громадян-сучасників. Твори художників і майстрів “гончарні” прикрашають будівлі Києва та інших міст України, художня кераміка зберігається в колекціях провідних музеїв світу, роботи, оздоблені переливчастими поливами, оселилися в багатьох домівках, прикрашають інтер"єри офіційних помешкань і приватні колекції» [1, с. 111]. У плеяді майстрів, чий життєвий і творчий шлях тісно пов"язаний з діяльністю майстерні Ніни Федорової, – непересічна і яскрава особистість, талановита керамістка Ганна Григорівна Шарай. «У Г. Шарай однаково легко і невимушено лягав живописний малюнок на тарілках, вазах, глечиках, народжувалась скульптура, видобувалися чіткі композиції з варіантних плиток і цілісні розписані панно. В основі майже всіх робіт – любов до рослинного орнаменту, насамперед рослинного» [2, с. 173]. Серед творів архітектурно-художньої кераміки Ганни Григорівни – оздоблення станцій метро «Оболонь», «Чернігівська», «Нивки». Як співавтор, вона брала участь в оформленні інтер"єрів ресторану «Метро», готелю «Русь», Будинку кіно у Києві [3, с. 54]. Пропонуємо ознайомитись зі світлинами робіт художниць-керамісток з видань, що зберігаються у фонді бібліотеки
Список використаної літератури
1. Бекетова І. «Софійська гончарня» / І. Бекетова // Образотворче мистецтво. – 2007. – № 3. – С. 109–111: іл. 2. Крутенко Н. Керамічне суцвіття «Софійської гончарні» / Н. Крутенко // Київ. – 1988. – № 2. – С. 171–173: іл. 3. Крутенко Н. Г. История создания и деятельности лаборатории архитектурно-художественной керамики Академии архитектуры Украинской ССР (в последствии – КиевЗНИИЭПе) / Н. Г. Крутенко ; Госстрой CССР, Гос. ком. по гражд. стр-ву и архитектуре, Зонал. науч.-исслед. и проект. ин-т типового и эксперимент. проектирования жилых и обществ. зданий. – Киев, 1985. – 98 л.
Ганна Григорівна Шарай. Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Панно «Птиця». Розпис по керамічній плитці. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Жоголь Л. Е. Декоративное искусство в интерьерах общественных зданий. Киев. 1978. С. 46.
Вазочка. Кераміка. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Таріль декоративний. Кераміка, розпис. Худ. Н. Федорова. Опубліковано у виданні: Жоголь Л. Е. Декоративное искусство в современном интерьере. Киев. 1986. С. 86.
Горщик для вазонів. Кераміка. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Рибки. Таріль декоративний. Глина, поливи, формування на крузі, розпис. 1962 р. Худ. Н. Федорова. Опубліковано у виданні: Образотворче мистецтво. 2007. № 3. С. 110.
Вазочка (1959 р.) і декоративна тарілка (1966 р.). Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Українська кераміка. Листівки. Київ. 1968.
Ваза. Кераміка. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Фасадні розписні плитки. Худ. Н. Федорова. Опубліковано у виданні: Жоголь Л. Е. Декоративное искусство в современном интерьере. Киев. 1986. С. 85.
Декоративна вставка. Розпис по керамічній плитці. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Київ. 1988. № 2. С. 173.
Вазочка. Кераміка. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Таріль декоративний. Глина, поливи, формування на крузі, розпис. 1978 р. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Образотворче мистецтво. 2007. № 3. С. 110.
Оздоблення стіни декоративними керамічними тарілками. Готель «Дніпро» в Києві. Худ.: Н. Федорова, Г. Шарай, С. Отрощенко, Г. Зубченко. Опубліковано у виданні: Жоголь Л. Е. Декоративное искусство в современном интерьере. Киев. 1986. С. 87.
Вазочка. Кераміка. Худ. Г. Шарай. Опубліковано у виданні: Опубліковано у виданні: Україна. 1962. № 16. Кольор. вкл.
Оздоблення станції метро «Нивки». Київ. Худ. Г. Шарай. Світлина з фонду ДНАББ ім. В. Г. Заболотного.
Державна наукова архiтектурно-будiвельна бiблiотека iмені В.Г. Заболотного знаходиться за адресою: м. Київ, просп. Берестейський, 50 (м. "Шулявська").
Тел.: (044) 456-01-72